1.8.1 Toelichting posten
Meicirculaire 2025
In de meicirculaire 2025 zien we voor alle jaren een toename van de middelen. Dit heeft o.a. te maken met de demping van de terugval van het gemeentefonds en met extra middelen voor jeugdhulp in de jaren 2026 en 2027.
Correctie reeds opgenomen middelen Jeugd
In de Hervormingsagenda Jeugd was ook door het Rijk een besparing opgenomen oplopend tot structureel € 511 miljoen. Omdat deze besparing een rijksverantwoordelijkheid was mochten gemeenten deze besparing inboeken als een voordeel (lagere lasten voor Jeugd).
In de meicirculaire is het Rijk nu met een compensatie gekomen, waardoor deze berekende besparing vervalt.
Nog niet toegekende middelen bibliotheek
In de Kadernota 2026-2029 gingen we ervan uit, dat de extra middelen voor de bibliotheekfunctie ook vanaf 2027 zouden worden toegekend. Deze middelen zijn echter nog niet opgenomen in de meicirculaire en volgen waarschijnlijk pas bij de septembercirculaire. Daarom vindt hier nu een correctie plaats.
Taakmutaties meicirculaire
De meicirculaire bevat ook diverse taakmutaties die als uitgavebudget zijn opgenomen in de verschillende programma’s.
Loon-/prijsindexatie
De nieuwe CAO 2025-2027 voor gemeenten hebben we verwerkt in de begroting. Daarnaast is een prijsindexatie opgenomen van 2,3% (in de kadernota was hiervan al 2,1% verwerkt).
Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 | Begroting 2029 | |
Loonkosten CAO | -526.405 | -787.253 | -787.086 | -787.086 |
Prijsindexatie | -6.531 | -6.502 | -6.473 | -6.473 |
Totaal | -532.936 | -793.755 | -793.559 | -793.559 |
Bijstelling kapitaallasten
Doordat investeringen verschuiven in tijd, treedt ook een verandering op in de bijbehorende kapitaallasten. In de Kadernota 2026-2029 waren de meeste bijstellingen van de kapitaallasten al opgenomen. Er hebben in de begroting nog kleine correcties plaatsgevonden.
Bijstelling bijdragen aan Gemeenschappelijke regelingen
De bijdragen aan de Gemeenschappelijke regelingen waren in de Kadernota 2026-2029 al bijgesteld. O.b.v. de laatst bekende gegevens is er nog sprake van diverse aanpassingen, zoals hieronder aangegeven.

Meer informatie kunt u vinden in hoofdstuk 3.7.1.
Geraamde extra kosten Jeugd
In de memo over de meicirculaire 2025 was al een berekening opgenomen van de te verwachten stijging van de jeugdzorgkosten.
Onderstaand overzicht laat zien hoe deze extra kosten zijn opgebouwd:
Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 | Begroting 2029 | |
Geraamde extra kosten Jeugd | -297.245 | -312.245 | -327.245 | -342.245 |
Dotatie bestemmingsreserve | -129.385 | -93.552 | ||
Onttrekking bestemmingsreserve | 222.937 | |||
Eigen bijdrage | 108.172 | 109.640 | ||
Sturen op trajectduur (berekende besparing door Rijk) | 28.280 | 28.663 | ||
Sturen op trajectduur (correctie neutrale verwerking) | -28.280 | -28.663 | ||
Extra kosten Jeugd | -426.630 | -405.797 | 3.864 | -232.605 |
Omdat in de jaren 2026 en 2027 de vergoeding van het Rijk hoger ligt en juist daalt vanaf 2028 voegen we in deze jaren een deel toe aan de bestemmingsreserve Sociaal Domein.
In 2028 vindt dan een onttrekking uit de bestemmingsreserve plaats.
Vanaf 2028 wordt een eigen bijdrage ingevoerd voor jeugdhulp. De door het Rijk becijferde bijdrage is als baat opgenomen.
Het Rijk gaat ervan uit, dat sturing op trajectduur ook een voordeel oplevert vanaf 2028. Voorzichtigheidshalve hebben we dit voordeel echter neutraal verwerkt in de begroting.
Geactualiseerd bestaand beleid na de Kadernota
Geactualiseerd bestaand beleid na Kadernota | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 | Begroting 2029 | |
Subsidieprogramma | -49.060 | -49.060 | -49.060 | -49.060 | |
P0 | Rente | -75.784 | 60.597 | -109.693 | -58.133 |
P0 | Vergoeding raadsleden | -18.601 | -18.601 | -18.601 | -18.601 |
P4 | Mutatie BR Onderwijsgebouwen | 0 | 0 | 13.783 | 5.009 |
P5 | Correctie dotatie voorziening | 4.270 | 4.270 | 4.270 | 4.270 |
P7 | Aanpassing baten/lasten afval | 25.977 | 32.335 | 32.148 | 23.417 |
P7 | Wijziging baten/lasten Riolering | 59.214 | 69.500 | 69.500 | 69.500 |
P8 | Actualisatie grondexploitatie | -119.519 | -205.275 | 0 | 0 |
Totaal | -173.503 | -106.234 | -57.653 | -23.598 | |
Subsidies
Het nieuwe subsidieprogramma leidt tot een aanpassing in de begroting, zie hiervoor ook bijlage 5.5.
In bijlage 5.5 staat hoeveel subsidies organisaties in 2025 kregen (incl. de eenmalige verhoging van het subsidieplafond) en hoeveel we voor 2026 beschikbaar stellen. Het verschil hiertussen is € 20.027.
In bovenstaande tabel staat wat er aanvullend nodig is t.o.v. het bedrag dat reeds in de begroting 2026 was opgenomen, nl. € 49.060.
Rente
Door de geplande investeringen de komende jaren is het nodig om extra geld aan te trekken. Dit leidt tot een toename van de rentelasten, zie ook hoofdstuk 3.2.
Doordat de gronduitgifte bij De Nieuwe Koepel sneller verloopt treedt in 2027 een rentevoordeel op.
Vergoeding raadsleden
Alle raadsleden ontvangen vanaf 2025 verplicht een jaarlijks brutobedrag ter hoogte van één maandelijkse raadsvergoeding. Dit bedrag is bedoeld voor het treffen van voorzieningen met betrekking tot arbeidsongeschiktheid, ouderdom en/of overlijden. Raadsleden dienen zelf zorg te dragen voor de besteding en regeling van deze voorzieningen.
Mutatie BR Onderwijsgebouwen
Door een aanpassing van de kapitaallasten wijzigt ook de dekking uit de bestemmingsreserve.
Correctie dotatie voorziening
In de Voorjaarsrapportage 2025 was de dotatie voor de onderhoudsvoorziening gemeente-eigendommen niet correct berekend. Dit leidt tot een jaarlijkse kleine meevaller van € 4.270.
Aanpassing baten/lasten afval
Voor afval vindt een bijstelling plaats op basis van het feit dat deze kostendekkend dienen te zijn.
Wijzigen baten/lasten riolering
Voor riolering vindt ook een bijstelling plaats op basis van het feit dat deze kostendekkend dienen te zijn.
Actualisatie grondexploitatie
Twee keer per jaar vindt een actualisatie van de grondexploitatie plaats. Dit leidt in 2026 en 2027 tot een bijstelling.
1.8.2 Taakstellingen en stelposten
We hebben gekozen voor een scherpe, maar realistische begroting.
De begroting bevat 1 taakstelling en 1 stelpost.
De taakstelling is een sinds 2022 opgenomen post bij het Sociaal Domein. Deze taakstelling was oorspronkelijk € 400.000. In de jaarrekening 2022 was al zichtbaar dat de taakstelling reeds voor een deel was ingevuld. In de begroting 2024 hadden we de taakstelling daarom al verlaagd naar € 200.000 en in de begroting 2025 naar € 150.000. Vanaf 2027 nemen we nog maar € 100.000 op.
Deze taakstelling maakt ook onderdeel uit van de risicoparagraaf.
De stelpost komt voort uit de kerntakendiscussie en is een post ‘nog te nemen maatregelen’. Deze stelpost van jaarlijks € 54.270 is verwerkt als incidenteel.
1.8.3 Nieuwe ontwikkelingen
In de Kadernota 2026-2029 waren al extra middelen opgenomen voor de ICT-samenwerking met Veenendaal (nl. € 180.000 per jaar). De gesprekken over een nieuwe dienstverleningsovereenkomst (DVO) met Veenendaal lopen bij het opstellen van deze begroting nog. Dit betekent dat de exacte kosten voor de komende jaren nog niet bekend zijn.
T.a.v. Kulturhus De Breehoek geldt, dat de kosten voor de aanpassing op dit moment nog niet bekend zijn. Deze zijn daarom ook nog niet in de begroting verwerkt. Wel staan uiteraard de bestaande onderhoudskosten, dotaties aan de voorziening en de kapitaallasten van het gemeentehuis alsmede de subsidie aan Kulturhus De Breehoek in de begroting.
Op het moment dat we een kredietaanvraag voor de aanpassing van Kulturhus De Breehoek doen, komen we niet alleen met een onderbouwing van de kredietaanvraag, maar ook met een doorkijk naar de financiële effecten op de begroting.
