. |
|---|
Onderwijsbeleid en leerlingenzaken |
. |
Beoogd maatschappelijk effect: We bevorderen de zelfredzaamheid. Inwoners hebben voldoende basisvaardigheden om zelfstandig mee te doen in de samenleving. |
tableCell19 |
Doel: Onderwijsachterstanden zijn teruggedrongen en schoolverzuim en voortijdig schoolverlaten wordt voorkomen |
Wat gaan we daarvoor doen: |
We subsidiëren peuteropvang en voorschoolse educatie (VE) zodat zoveel mogelijk kinderen van 2,5-4 jaar een aanbod krijgen. |
We onderzoeken de mogelijkheden om het toezicht op de naleving leerplichtwet, kwalificatieplicht en verzuimpreventie elders onder te brengen om de efficiëntie te vergroten en de kwetsbaarheid te verkleinen. |
We zetten in op preventie door ambulante jeugdhulp op de vier Scherpenzeelse basisscholen te faciliteren. |
We staan garant voor de in Woudenberg opgerichte Taalklas Woudenberg-Scherpenzeel voor het onderwijs aan kinderen van Oekraïense vluchtelingen en statushouders in de bassischoolleeftijd. |
Inzetten op verbinding tussen onderwijs, kinderopvang en voorliggend veld is een speerpunt binnen beleidsplan Sociaal Domein. |
Doel: We zetten in op verbeteren van (digitale) geletterdheid en basisvaardigheden van volwassenen |
Wat gaan we daarvoor doen: |
We werken regionaal samen en geven uitvoering aan de Wet Educatie en Beroepsonderwijs (WEB) en het daaruit voortvloeiende lokale uitvoeringsplan laaggeletterdheid, onder andere het opzetten van een (digi)Taalhuis in De Breehoek. |
We gaan vrijwilligers en professionals scholen in het herkennen, signaleren en doorverwijzen van met name laaggeletterde NT1-ers (inwoners met Nederlands als moedertaal). |
We zetten in op de Gemeentelijke Gezinsaanpak Geletterdheid (GGG) en leggen bij het vinden en doorgeleiden van laaggeletterden de focus op ouders van jonge kinderen om de vicieuze cirkel te doorbreken. |
In 2026 krijgt het (digi) Taalhuis Scherpenzeel verder vorm. De kosten voor het formele en non-formele taalaanbod worden gefinancierd uit de WEB-middelen. Voor de kosten van de Taalhuiscoördinator en de –docent zijn wellicht aanvullende gemeentelijke middelen nodig. De hoogte is afhankelijk van de inzet van de bestaande reserves uit 2025 binnen de regio en het aantal deelnemers aan de taaltrajecten. In de Voorjaarsrapportage 2026 komen we hierover indien nodig met een voorstel. |
