. |
|---|
Kansrijk Jong |
Hierbij gaat het om gezond en veilig opgroeien. Dat betekent dat we vroeg starten met preventieve activiteiten voor bepaalde kwetsbare doelgroepen. En (vroegtijdig) signaleren als extra ondersteuning noodzakelijk is. Het gaat zowel om werken aan en benutten van kans en kracht van iemand als ook het signaleren en beperken van mogelijke risico’s. |
. |
Beoogd maatschappelijk effect: Een gezond en veilig opgroeiende jeugd, die actief deelneemt aan de maatschappij. |
tableCell19 |
Doel: Ondersteunen in het normale leven |
Wat gaan we daarvoor doen: |
We bieden opvoedondersteuning (individueel of in een groep) aan ouders/opvoeders en stimuleren ouders/opvoeders elkaar te ondersteunen. |
We organiseren gesprekken met inwoners en met partners. We gaan het gesprek aan over normaliseren en stimuleren van het ‘normale’ leven. |
We stimuleren gezond gedrag, zowel mentaal als fysiek. |
Voor dit doel zijn de volgende speerpunten geformuleerd: Bouwen aan een toegankelijke, sterke en passende sociale basis voor jeugd, uitvoeren jeugdpreventieplan middelengebruik en inzetten op verbinding tussen onderwijs, kinderopvang en het voorliggend veld. |
Doel: Helpen kansen pakken |
Wat gaan we daarvoor doen: |
We vergroten de kansengelijkheid onder onze jeugd door het ontwikkelen van een aanpak tegen kinderarmoede en te investeren in een Kansrijke Start voor ieder kind. |
We versterken basisvaardigheden door in te zetten op het stimuleren van de taalontwikkeling. |
We maken mogelijk dat iedereen mee kan doen door in te zetten op preventie, eigen kracht en beweegactiviteiten. |
We stellen een jeugdpreventieplan ‘Kansrijk opgroeien’ op waarin we stimuleren dat onze jeugd een kansrijke opvoeding krijgt. Waarbij het model ‘Opgroeien in Kansrijke Omgeving’ leidend is. |
Kansengelijkheid staat bij dit doel centraal. Elke actie die gedaan wordt is er op gericht om de kansengelijkheid te vergroten. Ieder kind verdient een kans om op te groeien in een kansrijke omgeving, waardoor het zich op latere leeftijd beter kan redden. |
